3-speed naba

pitanja, odgovori, savjeti i trikovi kako vratiti stvari u prvobitno stanje...

3-speed naba

PostPostao/la nodi dana 30. 10. 2012. (19:31)

Pozdrav, trebao bi pomoć oko ove nabe:

slika slika slika

koji i kakav alat/ključ mi treba za otvoriti nabu?
Avatar
nodi
 
Postovi: 64
Pridružen/a: 12. 03. 2012. (22:18)
Lokacija: Zadar
Reputation point: 3

Re: 3-speed naba

PostPostao/la Feeler dana 31. 10. 2012. (09:20)

S obje strane, kako vidiš, imaš kontramatice s rubnim utorima. Fiskiraj osovinu škripcem ili što već imaš, malo namoči WD-om, pa lagano kvrcni preko utora, obrnuto od smjera kazaljki na satu, kako bi se otpustile. Kao alat će poslužiti čekić i stari ravni šarafciger, dlijeto ili nešto slično. Potom odšarafi konus matice i izvuci mehanizam iz nabe. Kako bi rastavio mehanizam, potraži prstenaste osigurače te ih ukloni. Rastavi sve što možeš, dobro očisti Ivasolom ili nečim sličnim, isperi vodom i dobro posuši, a nakon toga sve obilno premaži kakvom kvalitetnom i ne pregustom mašću (na pera čegrtaljki ne stavljaj previše masti):

viewtopic.php?f=14&t=78801

Pri rastavljanju svakog pojedinog dijela koristi foto aparat kako bi se kasnije mogao sjetiti gdje je što bilo i s koje strane, te ih slaži sa strane onim redom kojih si ih skidao. Pri sastavljanju vodi računa da ne koristiš pretjeranu silu ako negdje zapne i gledaj da pera čegrtaljki dobro sjednu, te da konusne matice zategneš po PS-u. Brzine podesi pomoću sitne valjkaste matice koja se nalazi na kraju lančića, a zatim lagano i vrlo oprezno okreći kotač mijenjajući brzine kako bi provjerio je li sve sjelo kako spada. Ako zapinje, lupka škripi ili blokira u nekim brzinama, slijedi ponovno rastavljanje nabe i potraga za pogreškom pri sastavljanju. Nadam se da nećeš požaliti što si se odlučio na taj zahvat. ;)

Koliko vidim, riječ je o nekom prastarom modelu Sachsove getribe. Možda će pomoći ova skica:

slika

Ako "ukakiš" znaj da se neću osjećati krivim...
Avatar
Feeler
 
Postovi: 1237
Pridružen/a: 25. 03. 2012. (21:26)
Lokacija: Novi Zagreb
Reputation point: 78

Re: 3-speed naba

PostPostao/la Ro3y dana 31. 10. 2012. (13:30)

rastavljao sam nabu torpedo koja je izgledala jako slično ovoj, samo jel, nije imala mehanizam s brzinama.

Kad skineš ovo s ljeve strane i kreneš vaditi djelove, sve će ti biti jasno, samo pamti, ili još bolje slikaj ako nisi siguran kako to sve ide nazad.

Nije izmišljanje tople vode, nema pretjerano šta pogriješiti, zato što se 3 glavna mehanizma slože i po redu stave u nabu i to je to, nema pretjerano mjesta za pogrešku, samo moraš sve dijelove vratiti na mjesto ;)
Fuš King
Ro3y je napisao/la: Ako neznate koje obruče kupiti, kupite SunRims rhynolite XL welded obruče i završili ste s razmišljanjem.
Avatar
Ro3y
 
Postovi: 691
Pridružen/a: 04. 03. 2008. (14:26)
Lokacija: Osijek
Reputation point: 8

Re: 3-speed naba

PostPostao/la junko dana 31. 10. 2012. (15:43)

Feeler je napisao/la:Pri rastavljanju svakog pojedinog dijela koristi foto aparat kako bi se kasnije mogao sjetiti gdje je što bilo i s koje strane, te ih slaži sa strane onim redom kojih si ih skidao.


Ro3y je napisao/la:sve će ti biti jasno, samo pamti, ili još bolje slikaj ako nisi siguran kako to sve ide nazad.



ja sam rastavljao gotovo istu takvu i ostadoh s par dijelova više i s jednim torpedom manje :D (iako jesam slagao redom kojim sam i skidao) u drugom pokušaju sam povratio torpedo, ali perca i dalje držim u ruci :D zapravo mi fale oni federi, a ne bih rekao da sam ih neoprezno izgubio. pa nisam siguran. torpedo imam, sajla je potrgana pa ne znam kako i da li šalta brzine, i svako tolko kao da "padne lanac".
prvi put sam nemarno rastavljao bez namjere da ikad vratim kak je bilo, ali kad sam fino koliko je rafiniran taj sistem iz '56., zažalih. nisam trebao ni dirati.
junko
 
Postovi: 62
Pridružen/a: 24. 05. 2012. (07:50)
Lokacija: Zagreb
Reputation point: 3

Re: 3-speed naba

PostPostao/la nodi dana 31. 10. 2012. (16:27)

@ Feeler: hvala na detaljnim informacijama...probat ću ovih dana sa škripom, a za prvu ruku sam kupio zadnji kotač sa snigle-speed za ovaj bajk, tako ako i nešto pođe po krivu nema veze

@ junko: stara kineska kaze: ako nakon rastavljanja nema viška dijelova, nisi ništa napravio :D
Avatar
nodi
 
Postovi: 64
Pridružen/a: 12. 03. 2012. (22:18)
Lokacija: Zadar
Reputation point: 3

Re: 3-speed naba

PostPostao/la Feeler dana 31. 10. 2012. (18:38)

Ro3y je napisao/la:rastavljao sam nabu torpedo koja je izgledala jako slično ovoj, samo jel, nije imala mehanizam s brzinama; nema pretjerano mjesta za pogrešku

Da... Ta koju si rastavljao, očito nije imala mehanizam s brzinama...
Avatar
Feeler
 
Postovi: 1237
Pridružen/a: 25. 03. 2012. (21:26)
Lokacija: Novi Zagreb
Reputation point: 78

Re: 3-speed naba

PostPostao/la Feeler dana 01. 12. 2012. (22:40)

Naletio sam na jednu sličnu getribu (internal gear hub), pa da vidimo kako izgleda servis, a obzirom i kako nije demonstriran na forumu, koliko mogu vidjeti. Unaprijed isprika radi lošije kvalitete fotografija.
Riječ je o, također, 3-brzinskom Sachs Torpedo hubu, ali novije generacije na kojoj je konstrukcija komponenata znatno pojednostavljena. Inače, daleko najednostavnija getriba, u smislu servisa, na koju sam naišao, što je čini idealnom za prezentaciju. Riječ je, uglavnom, o kopiji Sturmey Archer getriba, a postoje i neke potpuno identičnog mehanizma. Ne mogu se koncentrirati na sve detalje, obzirom kako ne bi bio dovoljan blog, a kamoli post. Stoga ću pozornost skrenuti na najvažnije crtice. Dakle, riječ je o ovome:

slika

VAŽNA NAPOMENA: Za rastaviti i sastaviti internal gear hub nije potrebno biti VKV mehaničar, niti diplomirani inježenjer strojarstva. Dovoljni su preciznost, strpljivost, malo smisla za mehaniku, te puno ljubavi, kao i u svakom polsu. No, ono što čini ključnu ulogu, jest iskustvo. Naime, svaki model getribe (a, ima ih popriličan broj) sadrži neku pojedinost/specifičnost u vidu sitnog tehničkog detalja. Nepoznavanje istog može uzrokovati oštećenje, što za posljedicu može imati trajnu disfunkcionalnost, obzirom da za najveći dio getriba rezervne dijelove (osobito unutrašnjosti) nije moguće nabaviti. Oni koji skupe jaja, neka obrate pozornost na slijedeće:

- koristi se manualom, ukoliko je isti moguće nabaviti, uz napomenu kako u manualima nisu navedeni svi (sitniji) dijelovi mehanizma
- dijelove po rastavljanju slagati po redu kako su skidani, a osobito obratiti pozornost strani na kojoj su ugrađivani u mehanizam
- ništa se ne rastavlja/sastavlja pomoću (jače) sile
- iako svi internal gear hubovi funkcioniraju na istom baznom principu planetarnih zupčanika, ovaj model rastavljanja/sastavljanja nije identičan kod svih


Kotač učvrstiti u škripac, pri čemu treba voditi računa da ne stežemo pretjerano, obzirom kako je riječ o šupljoj osovini. Otpustiti ćemo dvije kontra matice konusa, pri čemu je moguće improvizirati (klin, čekić), ali bi bilo najbolje imati alat (par), obzirom kako će isti uvelike olakšati sastavljanje, te kvalitetnije pritegnuti ležaj. Inače, najveći dio alata internal gear hubova moguće je improvizirati. Tek u malom broju slučajeva nužno je imati alat kako bi se posao odradio kvalitetno (npr. zamjena semeringa kod Rohloff Speedhuba)

slika

Slijedeći korak jest uklanjanje zaštitne kape, poluge kočnice, te ležaja:

slika

...kućišta kočnice:

slika

..kotača s kućištem mehanizma:

slika

...te konus kočnice, sa kojeg ćemo ukloniti sigurnosi prsten (sprengring, snap ring), čime ćemo osloboditi pera čegrtaljki:

slika
slika

S vrha dijela kojeg (jedva) vidimo na fotografiji, ukloniti ćemo još jedan snap ring, što će omogućiti oslobađanje planetarnog mehanizma:

slika
slika

Na dnu vrata planetranog mehanizma, nalazi se još jedan snap ring, koji ćemo ukloniti, a čime nam je otvoren put k uklanjanju prstena koji drži pinove zupčanika, te njih same:

slika
slika
slika

Kako bi uklonili ostatak mehanizma biti će potrebno osovinu okrenuti na drugu stranu. Obrnuto od smjera kazaljke na satu, odvrnuti šaraf na kojem se nalazi lančić (u ovom slučaju slomljen):

slika

Osloboditi kontra maticu:

slika

Izvući oprugu, vodeći računa o položaju/strani kape koja se nalazi na vrhu iste:

slika

...lančanik, koji ćemo odvojiti od tijela (pomoću još uklanjanja jednog snap ringa), te ležaj i dust cap:

slika
slika
slika

Ovdje dolazimo do najvažnijeg detalja kod rastavljanja/sastavljanja ovog modela, a na početku sam ga opisao kao "specifičan tehnički detalj". Na fotografiji možemo vidjeti pinion pin kućišta planetarnog mehanizma (odnosno gear ringa), a čija zadaća bi bila učvrstiti gear ringa za osovinu, te omogućiti njegovo pravilno kretanje duž iste, a samim time i pomjenu brzina. Dakle, kod sastavljanja je važno isti dio u potpunosti ugurati u čašicu i smjestiti ga u unutrašnji utor, a kako bi omogućili kružno kretanje. U slučaju propusta, kotač/mehanizam se neće okretati neovisno od osovine, što će za posljedicu imati nepopravljivu štetu. Zaobljena strana pina okreće se prema dolje, kako bi se kroz rupicu u sredini mogao zašarafiti lančić, čije potezanje/otpuštanje (pomoću shiftera), će omogućiti promjenu brzina:

slika

Uklanjamo gear ring:

slika

..a, s njega i pera čegrtaljki, pomoću odstranjivanja još jednog snap ringa:

slika

"Zvijezdu" koju vidimo na slijedećoj fotografiji, potrebno je dobro pregledati u potrazi za tragovima habanja ili kreka. Iste nikad nisam pronašao (u većoj mjeri), osim na nekim novijim modelima Shimano Nexus. Opisani dio pod velikim je opterećenjem, obzirom kako zapinjući za zupce gear ringa, omogućava okretanje kotača:

slika

Ovako izgleda rastavljen i očišćen hub:

slika
slika


Čišćenje

Isto vršim uranjanjem u otopinu koja će razgraditi masnoću i nečistoću, ispiranjem mini washom, te ispuhivanjem kompresorom, nakon što se sve dobro osuši.

Podmazivanje

Kod prvih modela getriba, s početka 20. stoljeća i kasnije, za podmazivanje je korišteno ulje. Naravno, saznalo se za sastav, tobože, "originalnih" i "samo za tu namjenu predviđenih" ulja, te se došlo do zaključka kako bi kao zamjena savršeno moglo poslužiti "3in1" SAE20 ulje električnih motora. Kod istog je važno kako ne sadrži deterdžente (što bi za posljedicu imalo ljepljenje nečistoća oko zupčanika), nije pregusto te pretjerano ljepljivo (radi hoda pera čegrtaljki). Na nekim hubovima, znao sam naići i na miris ulja za podmazivanje vatrenog oružja. Rohloff Speedhub jedina je getriba kod kojeg se ne usuđujem staviti niti jedno osim originalnog ulja, jer sastav istog još nisam uspio doznati. Unutrašnjost iste, naime, sadrži plastične dijelove, i moguće je oštećenje radi neadekvatnog maziva.
Obzirom na ljenost korisnika (redovito dodavanje, te izmjena ulja), Shimano je (ako se ne varam) uveo podmazivanje pomoću adekvatnih masti. Kako je ulje daleko bolje rješenje (ispiranje mehanizma od vode i nečistoća, manje ljepljenja nečistoća na kritičnim dijelovima, manje otpora pri okretanju...) svjedoči i činjenica prema kojoj se na najmodernijim i najsofisticiranijim internal gear hubovima (Rohloff Speedhub, Shimano Alfine), ponovno pribjeglo podmazivanju pomoću ulja. Savjetujem zamjenu masti uljem, čak i kod poptuno novih getriba. Kod takvih slučajeva, potrebno je ugraditi otvor s kapicom za nadolijevanje i izmjenu, a može se koristiti i otvor na osovini. Drugu opciju ne smatram dovoljno učinkovitom.

Ovaj hub podmazan je mašću, a nema niti ugrađen otvor za ulje. Po meni logično, obzirom na veliko opterećenje koje se stvara pri kočenju. Podmazao sam ga rijetkom litijevom mašću, s tim da sam dodao nekoliko kapi ulje na pinove zupčanika, te pera čegrtaljki. Ležajevi se podmazuju s vodonepropusnom mašću koja će poslužiti kao brtvilo. Ista je nužna, osobito, kod modela podmazivanih uljem (bez semeringa), kako bi spiječila istjecanje ulja, te ulazak vode u mehanizam. Napominjem kako je tehnika podmazivanja koju sam opisao rezultat mojih osobnih saznanja i iskustava, te kako možda nije primjenjiva na svakom modelu.

slika
slika

Sastavljanje

Kako sam već naveo, kod sastavljanja je važno ne koristiti se silom, te obratiti pažnju na "specifičan tehnički detalj". Vrtnju svakog rotacionog/kliznog dijela potrebno je ručno provjeriti, prije nastavka. Nemogućnost postavljanja snap ringa na svoje ležište zbog nedostatka prostora čest je pokazatelj pogrešnog sastavljanja nekog dijela unutrašnjosti ili kako isti nije sjeo kako treba. Podešavanje zategnutosti konusa ležajeva na ovom modelu obavlja se sa suprotne strane od lančanika. Obzirom na mehnizam koji se nalazi u unutrašnjosti nabe, nije moguće očekivati savršeno klizno okretanje kao kod klasičnih naba. Prezategnutost ležajeva simpomizirati će okretanje pedala nakon okretanja stražnjeg kotača, a po ugradnji lanca.
Pravilan rad mehanizma biti će moguće utvrditi tek po instalaciji kotača na bicikl. Vrlo lagano krenuti, osluškivati, oprezno mijenjati brzine...
Avatar
Feeler
 
Postovi: 1237
Pridružen/a: 25. 03. 2012. (21:26)
Lokacija: Novi Zagreb
Reputation point: 78

Re: 3-speed naba

PostPostao/la M900 dana 11. 01. 2013. (15:16)

odličan thread, tako je meni susjeda prije jedno 3 godine dovezla krasan Gazelle sa sachs trobrzinskom glavčinom i kaže: nedaju se pedala okretati :?:

Ja nebudi lijen, rastavim sachsa i mogu konstatirati da nemam dijelova za popraviti.

naime pukla je matica označena brojem 47, a i opruga pod brojem 36 je pukla i zaglavila unutrašnjost .

slika

slika

predložio sam joj da ugradim ss torpedo glavčinu našto nije pristala jer joj je to "skupo", ali je odgurala bicikl i dala ga rodbini na selo :( gdje propada u nekom štaglju .

imam bar sliku bica

slika

P.S. nije neki kunst, ali je užitak vidjeti tako minuciozan mehanički sklop, strašno mi je žao što nisam imao dijelove za to popraviti, a nisam niti znao za ovaj forum :cry:
Avatar
M900
 
Postovi: 35
Pridružen/a: 10. 01. 2013. (17:43)
Reputation point: 1

Re: 3-speed naba

PostPostao/la Feeler dana 11. 01. 2013. (22:34)

Zahvaljujem na pozitivnom osvrtu... Eto, konačno se netko sjetio i moj trud pohvaliti... :? :mrgreen:

Što se tiče kvara, opisao sam ga u postu iznad, ako si primijetio:

"Ovdje dolazimo do najvažnijeg detalja kod rastavljanja/sastavljanja ovog modela, a na početku sam ga opisao kao "specifičan tehnički detalj". Na fotografiji možemo vidjeti pinion pin kućišta planetarnog mehanizma (odnosno gear ringa), a čija zadaća bi bila učvrstiti gear ringa za osovinu, te omogućiti njegovo pravilno kretanje duž iste, a samim time i pomjenu brzina. Dakle, kod sastavljanja je važno isti dio u potpunosti ugurati u čašicu i smjestiti ga u unutrašnji utor, a kako bi omogućili kružno kretanje. U slučaju propusta, kotač/mehanizam se neće okretati neovisno od osovine, što će za posljedicu imati nepopravljivu štetu. Zaobljena strana pina okreće se prema dolje, kako bi se kroz rupicu u sredini mogao zašarafiti lančić, čije potezanje/otpuštanje (pomoću shiftera), će omogućiti promjenu brzina."

Dakle, vrlo sam siguran kako je kvar nastao uslijed nestručnog servisiranja...

Unutrašnjost ovog Sachsa vjerna je kopija Sturmey-Archer huba, a moguće je čak i dijelove nabaviti:

1. pinion pin (matica označena brojem 47) = $1.95
2. clutch spring (pruga pod brojem 36) = $2.95
3. indicator spindle (šaraf s lančićem) = $7.95
+ troškovi slanja, naravno (SAD)

Eto, nije tako strašno. Pa, ako se prijateljica jednom predomisli, vezano za servis, znaš gdje me možeš naći...
Avatar
Feeler
 
Postovi: 1237
Pridružen/a: 25. 03. 2012. (21:26)
Lokacija: Novi Zagreb
Reputation point: 78

Re: 3-speed naba

PostPostao/la Branko7 dana 06. 03. 2019. (06:45)

Da ne otvaram novu temu.... naime imam problem s mjenjačem kod opterećenja da mi u prvoj pri uzbrdici zna pedala propasti ta jedan zub. Sumnjam na ovo tu, jer ostalo mi se čini ok. Jel može netko tko je rastavljao nabu reci je ovaj zub istrošen iii je to normalno? slikaslika
Branko7
 
Postovi: 8
Pridružen/a: 08. 02. 2018. (13:39)
Reputation point: 0

Re: 3-speed naba

PostPostao/la Branko7 dana 06. 03. 2019. (12:27)

U biti skužio sam, problem zašto preskače u kad je u naponu je ovaj zadnji zupčanik, koji preskoči u svom ležištu. Imam rezervni komad koji kako silazi slika a ovaj moj neće ići bez škripca slika
Branko7
 
Postovi: 8
Pridružen/a: 08. 02. 2018. (13:39)
Reputation point: 0

Re: 3-speed naba

PostPostao/la Branko7 dana 07. 03. 2019. (14:00)

Uglavnom zupčanik je popustio, cijelo vrijeme sam mislio da je problem unutar mjenjača, tako da pripazite i na ovu stvar slika
Branko7
 
Postovi: 8
Pridružen/a: 08. 02. 2018. (13:39)
Reputation point: 0

Re: 3-speed naba

PostPostao/la Branko7 dana 10. 03. 2019. (22:56)

Update. Nije do zadnjeg lančanika, opet mi preskače pri usponu. pretpostavljam da je ovo u pitanju. Zubci su dosta izlizani i fali ih, ne znam zbog čega se to desilo, al eto, tražim sad novu glavičnu, teško ću naći samo ovaj dio getribe, jedino ako netko ima za prodati samo ovaj dioslika
Branko7
 
Postovi: 8
Pridružen/a: 08. 02. 2018. (13:39)
Reputation point: 0


Natrag na Radionica

Na mreži

Trenutno korisnika/ca: / i 1 gost.